Rob Peters - Business Intelligence Consultant

Text Box: 23/2/2008
Text Box: Is CPM meer dan financiële performance management?

CPM staat voor Corporate Performance Management. Het is een discipline die business planning, monitoring en management omvat. De ondersteunende toolset omvat de standaard BI tools uitgebreid met tools die financiële planning en budgettering automatiseren. Is dat een eenzijdige financiële aanpak of wordt daarmee toch de business planning volledig afgedekt?

 

De discipline CPM raakt de kern van de business. Uitgangspunt is de strategie die is bepaald om de lange termijn doelen te halen. CPM begint met voorspelling van performance en daarop afgestemde planning en budgettering. Zo worden haalbare (korte termijn) doelen gesteld voor verschillende onderdelen van de business. De werkelijke performance wordt gevolgd en vergeleken met deze doelen. Afwijkingen worden geanalyseerd en op grond daarvan wordt actie ondernomen om de organisatie weer op koers te brengen. Het is de cyclus doelen bepalen, plannen, meten en bijsturen.

 

De CPM toolset is vernieuwd. Deels wordt gebruik gemaakt van bestaande BI tools: scorecards, dashboards, rapportage tools, analyse tools en forecast tools. Nieuw zijn de tools die het financiële planning- en budgetteringproces automatiseren. Veel arbeidsintensief werk wordt zo vervangen. Op de achtergrond worden de doelen, bepaald in het planning- en budgetteringproces, geïntegreerd met werkelijke performance cijfers, zodat monitoren en analyse met behulp van de BI tools mogelijk is. Daarmee gaat CPM verder dan traditionele BI. Het lijkt op een heroriëntering van BI in een specifieke richting, namelijk de planning, monitoring en management van de financiële performance van het bedrijf. Is dat een beperking als je voor alle functies van het bedrijf doelen hebt bepaald waarop je wilt sturen?

 

Wanneer strategische lange termijn doelen worden vertaald naar tactische korte termijn doelen, dan worden die doelen geformuleerd per functie van het bedrijf. Dat omvat de financiële functie, maar ook de functies marketing, productie, R&D en HRM. Aan alle functies zit een financieel aspect zodat de per functie gedefinieerde doelen in financiële termen meetbaar gemaakt kunnen worden. Een doel als “efficiënter produceren” zal betekenen dat de productiekosten omlaag gaan. Je kunt het doel “efficiënter produceren” monitoren aan de hand van gebudgetteerde kosten en reële kosten. Echter, dat betekent dat pas achteraf wordt gemeten of de genomen acties effect hebben gehad. Je meet dan niet of de doorlooptijd korter is geworden, of dat het aantal handelingen per productiestap is verminderd. Wat je wel meet is het gezamenlijke effect van alle verbeteringen en verslechteringen in het productieproces. Dan wordt met vertraging en vervorming gemeten. De vertraging en vervorming zijn groot bij meting van de financiële effecten van marketing en productie acties, maar nog veel groter bij R&D en HRM acties. Zo zal verbetering van het opleidingsniveau van de medewerkers pas na lange tijd een effect op de financiële cijfers tonen. Sturen op financiële resultaten is mogelijk, maar het wordt beperkt door vertraging en vervorming.

 

Om goed sturen mogelijk te maken moet het planning- en budgetteringdeel van CPM worden uitgebreid met niet-financiële korte termijn doelen. Wanneer niet-financiële doelen worden opgenomen dan is het monitoren daarvan mogelijk. Het gaat hier om de tactische korte termijn doelen. Vanzelfsprekend is het van belang naast het opnemen van niet-financiële doelen in de planning en budgettering ook de werkelijke performance van deze niet-financiële doelen te meten. In geval van productie- en marketingprocessen zal dat steeds eenvoudiger gaan door automatisering van deze processen. In het geval van R&D en HRM is dat veel minder het geval. Bijvoorbeeld de resultaten van onderzoek onder medewerkers naar tevredenheid of deskundigheid. De mogelijkheid om R&D en HRM gerelateerde resultaten vast te leggen zou een volgende uitbreiding van de CPM toolset kunnen zijn.

 

De CPM discipline omvat business planning, monitoring en management in brede zin. Echter, de CPM toolset is gericht op financiële planning en budgettering. Door uitbreiding naar planning en budgettering van niet-financiële korte termijn doelen wordt de CPM toolset een volwaardiger hulpmiddel voor business planning, monitoring en management.

 

Zie ook: Strategische, tactische en operationele rapportage.

Reacties? Mail naar info@rob-peters.nl

Reacties? Mail naar info@rob-peters.nl